Zal 2023 herinnerd worden als het jaar waarin de geëlektrificeerde aandrijvingen de nieuwe automarkt in ons land definitief overnemen? Hoewel er nog een kwartaal te gaan is voordat deze vraag kan worden beantwoord, laten de cijfers voor de eerste 9 maanden van 2023 weinig ruimte voor twijfel: iets minder dan één op twee nieuwe ingeschreven auto's is nu geëlektrificeerd, terwijl het populairste model dat tussen 1 januari en 30 september werd ingeschreven, een 100% elektrische auto is. Dit alles ten gunste van de gemiddelde CO2-uitstoot, die een nieuw historisch dieptepunt heeft bereikt.

Globaal positieve trend voor leveringen en inschrijvingen van nieuwe auto's, gemotoriseerde tweewielers en lichte en zware bedrijfsvoertuigen in ons land: na 9 maanden rapporteren alle segmenten betere resultaten in vergelijking met de eerste 9 maanden in 2022. Gemotoriseerde tweewielers en zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton presteerden zelfs beter dan het marktgemiddelde van de afgelopen 10 jaar.

Image
nl1

 

Hoewel deze brutoresultaten laten uitschijnen dat de markt gezond is, zijn ze vooral een weerspiegeling van de leveringen van nieuwe voertuigen, die sinds COVID-19 wat achterop waren geraakt. Op basis van deze tussentijdse resultaten zou de nieuwe automarkt het jaar 2023 moeten kunnen afsluiten met een cijfer in de buurt van 470.000 registraties, wat het tot het best presterende jaar van het decennium 2020 zou maken. Dit resultaat is duidelijk te danken aan de zakelijke automarkt, die goed is voor 2 op 3 nieuw ingeschreven auto's in 2023 (vergeleken met 62,2% in de eerste 9 maanden van 2022 en 57,4% in 2019 vóór de pandemie)

Image
nl2

 

Elektrische aandrijvingen blijven aantrekkelijk

Benzinemotoren blijven het populairst bij Belgische automobilisten. Ze blijven echter marktaandeel verliezen en zijn nu goed voor 43,7% van de inschrijvingen van nieuwe wagens. De situatie is nog benarder voor dieselmotoren, die nu een marktaandeel van minder dan 10% hebben

De daling bij verbrandingsmotoren is volledig in het voordeel van aandrijvingen die een stopcontact nodig hebben: de volledig elektrische (BEV) aandrijving heeft 8% marktaandeel gewonnen en nadert de kaap van 20%, een niveau dat al bereikt was door de plug-in hybride (PHEV) aandrijving, die 4,2% marktaandeel heeft gewonnen ten opzichte van 2022.

Particuliere autoklanten hebben de weg naar het stopcontact nog niet echt gevonden...

Tijdens de eerste 9 maanden van 2023 was meer dan 90% van de nieuwe auto's ingeschreven door particulieren niet oplaadbaar via een stopcontact. Terwijl benzinemotoren - met ruime voorsprong - de voorkeursoplossing blijft voor particuliere klanten, neemt de zelfopladende hybride (HEV), die minder beperkend en goedkoper is in aankoop dan zijn plug-in neven, de tweede plaats in met een marktaandeel van 13,6%.

Image
nl3

 

... in tegenstelling tot de bedrijven die deze markt aansturen

De markt is helemaal anders voor zakelijke klanten, waar plug-in oplaadbare auto's (BEV & PHEV) nu in de meerderheid zijn met een marktaandeel van 52,4%. De fiscaliteit op bedrijfswagens heeft natuurlijk een rol gespeeld bij het bereiken van dit resultaat.

Tijdens de eerste 9 maanden van het boekjaar 2023 werden 68.696 nieuwe 100% elektrische auto's (BEV's) geregistreerd, waarvan 91,5% door bedrijven werd gekocht. Hetzelfde geldt voor de 76.654 registraties van plug-in hybride auto's, waarvan 92,2% werd gekocht door zakelijke klanten.

Image
nl4

 

Als het gaat om hun eerste stap in de richting van elektromobiliteit, blijven particuliere klanten de HEV plug-in hybride verkiezen, goed voor bijna 60% van de nieuwe gebruikers.

Gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's onder 90g/km! Aangezien de nieuwe automarkt gedomineerd wordt door professionele klanten, die een duidelijke voorkeur hebben voor elektrische en hybride aandrijflijnen, is het logisch dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens ingeschreven op de Belgische markt een historisch dieptepunt bereikt: 86g/km! Dit is een daling van 18,1% ten opzichte van 2022. In vergelijking met 2010, toen de homologatietest voor nieuwe auto's minder streng was dan nu, bedraagt de daling zelfs -36,1%

Image
nl5

 

De ultieme illustratie van de onvermijdelijke doorbraak van elektrische aandrijflijnen op de Belgische nieuwe automarkt, is dat het model met het hoogste aantal inschrijvingen tijdens de eerste 9 maanden - alle aandrijflijnen samen - een 100% elektrische auto is: de Tesla Model Y. Het is ook het meest geregistreerde model in Vlaanderen, terwijl de Dacia Sandero dat is in Wallonië en de Volvo XC40 in het Brussels Gewest.

Image
nl6
Image
nl7