Houd je van je stad en verlaat je die zelden met de auto? De stille, veelzijdige stadsauto is iets voor jou! Ben je milieubewust ingesteld? De technologie van 'groene' auto's zal je blij maken.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Praktische afmetingen

Parkeren in de stad is een probleem waar je elke dag mee te maken krijgt. De kleine stadsauto's zijn allemaal korter dan 4,10m. De 2-deurs, 2-zits smart fortwo is ontworpen om loodrecht op het trottoir te parkeren (in België is dat niet toegestaan). Hij is pas enkele maanden als elektrische auto verkrijgbaar, en met zijn 2,70m is hij de kleinste auto op de markt.  De "grote" in dit segment meet 4,09m. Dit is de Renault Zoé, een echte voorloper van elektrische auto's die plaats biedt aan vijf passagiers.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
kofferbak elektrische stadsauto
P - WYSIWYG - Alignment Left

Korte ritjes

Volgens een studie van de FOD en Vias bedraagt de gemiddelde wekelijkse reisafstand 250km. Afhankelijk van de elektrische auto die je kiest, is één oplaadbeurt per week voldoende. De actieradius van kleine stadsauto's varieert namelijk van 130km (smart forfour) tot 390km (Renault ZOE). Momenteel zijn er in België meer dan 10 auto's om uit te kiezen, waarvan meer dan de helft een actieradius van meer dan 300km heeft, drie een actieradius tussen 200 en 300km en de laatste drie een actieradius van minder dan 200km.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Regelmatig bijladen

Denk je dat bijladen een echt probleem vormt? Wees gerust, met een minimum aan oefening en organisatie wordt het bijladen van je auto kinderspel. Een garage of carport met een standaard stekker is al wat je nodig hebt, en 18 uur later (of nog minder) zijn je batterijen op hun best. Je kunt zelfs je bezoeken aan winkelcentra benutten om bij te laden of gebruikmaken van een laadpaal bij je werkgever. Als je ooit besluit te gaan reizen, vergeet dan niet regelmatig te pauzeren in plaats van ononderbroken te rijden, en stop bij een snellaadpaal.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Het comfort van grote auto’s

Het beeld van de lawaaierige stadsauto's uit de jaren '90, zonder comfort of rijhulp, is niet meer actueel. Tegenwoordig ontbreekt het deze pareltjes niet langer aan luxe, met digitale dashboards, rijhulpsystemen, de beste connectiviteit, enz. De lijst van uitrustingen is lang, en soms moet je die gewoon beperken om binnen je budget te blijven. En ook op het gebied van prijzen is er een breed scala. De gemiddelde prijs van auto's in deze categorie is €28.700 inclusief BTW. De goedkoopste elektrische auto op de markt is de Spring van Dacia voor €16.990 inclusief BTW (4 zitplaatsen voor 3,73m en een actieradius van 230km).

P - WYSIWYG - Alignment Left

Advies

Als je een bezoek brengt aan de dealer, vraag dan naar:

  • de soort batterij en de autonomie ervan
  • het effectieve laadvermogen
  • de garantie op batterijen en huurformules
  • een testrit om uit te maken of de auto bij je past

 

P - WYSIWYG - Alignment Left

Het aanbod en de prijzen op 4/11/2021 (onder voorbehoud)

Image
elektrische stadsautos

 

Interessant?