Je werkt en rijdt rond met je bestelwagen, maar de laadruimte is niet altijd voldoende. Meer omvangrijk materieel, zware machines, bulkproducten… In sommige gevallen zal een aanhangwagen je bondgenoot blijken en tegemoetkomen aan bepaalde behoeften in verband met je werk. Hieronder vind je wat informatie om je te helpen de juiste keuze te maken.

P - WYSIWYG - Alignment Left

De wettelijke regels

Eerst en vooral moet je zorgen dat je in orde bent met:

  • De MTM (Maximaal Toelaatbare Massa) van de combinatie. Dit is de maximale massa van het trekkende voertuig plus de aanhangwagen. De lading van de aanhanger moet daarom aangepast zijn aan de capaciteit van het trekkende voertuig. De toegestane aanhangwagenbelasting is dus de massa van de lege aanhangwagen plus de lading.
  • Het rijbewijs (samengevat):
    • Het rijbewijs B staat je toe een aanhangwagen te besturen met een MTM van maximaal 750kg en een maximum massa van de combinatie (trekker + aanhangwagen) van 3,5 ton.
    • Met rijbewijs B + CODE 96 ('vereenvoudigd' praktijkexamen) mag je rijden met een combinatie die niet zwaarder is dan 4,25 ton.
    • Het rijbewijs B + E (praktijkexamen) staat je toe met een combinatie van maximaal 7 ton te rijden.
P - WYSIWYG - Alignment Left

Je behoeften

Zodra de wettelijke kwesties van de baan zijn, kun je je behoeften op een rijtje zetten. Een tuinman zal waarschijnlijk afval moeten laden, maar ook een mini-graafmachine voor het zwaardere werk, terwijl een cateraar een koelaanhanger nodig zal hebben. Zoals bij de regels wordt uitgelegd, is de MTM erg belangrijk en je behoeften kunnen in de loop van de tijd veranderen. Het is daarom vaak beter om groter te plannen dan maar net genoeg. De prijsverschillen voor grotere MTM's zullen zich waarschijnlijk snel terugbetalen naarmate je behoeften toenemen. Als je beperkt kunt manoeuvreren, moet je rekening houden met het aantal assen. Een enkelassige aanhangwagen is zeer wendbaar, maar zijn MTM zal beperkt zijn. Het voordeel van een dubbele as is de grotere stabiliteit.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Om u een beetje op weg te helpen vind je hieronder een overzicht van de meest voorkomende soorten aanhangwagen:

P - WYSIWYG - Alignment Left

De standaard

Ook bekend als de basis of dropside aanhangwagen, dit is zeker de meest veelzijdige, de 'alleskunner'. Er zijn vele mogelijkheden wat betreft afmetingen, hoogte van de zijkanten, sluiting en lading.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
standaard aanhangwagen

De dieplader

Onmisbaar voor het vervoer van bouwmateriaal of voertuigen. Dit model is verkrijgbaar in enkel-, dubbel- of drieassige uitvoering. Wielen langszij of onder de bak, met of zonder rand, kantelbare bak of niet, enz. Het is belangrijk je aankoop zorgvuldig te overwegen. Een kleine tip: kijk goed naar de verankeringspunten, die essentieel zijn voor wat je ook vervoert.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
dieplader aanhangwagen

De gesloten aanhangwagen

Hij is volledig omsloten met een carrosserie van composietmateriaal om het gewicht te verminderen. Hij is perfect voor discretie of bescherming van wat je vervoert.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Image
gesloten aanhangwagen

De kipper

De bondgenoot van elke aannemer en een geschikt werktuig voor de bouwsector. De zogenaamde driewegkipper maakt kantelen naar achteren of opzij mogelijk. De hydraulische pomp kan manueel of elektrisch zijn.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Aanhangwagens op maat

Sommige fabrikanten bieden aanhangwagens op maat om perfect aan je behoeften te voldoen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Tot besluit een klein advies om je bij je aankoop te helpen. Vraag naar de reeks accessoires die ontwikkeld zijn voor de aanhangwagen van je keuze. De beschikbare oprijplaten of uitbreiding van de zijhekken zal waarschijnlijk een belangrijk element zijn in je overwegingen.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?