Het juiste schoeisel dragen is wettelijk verplicht wanneer je op de openbare weg rijdt met een motor of motorscooter. Ook bij offroad rijden is de juiste uitrusting natuurlijk belangrijk. Alleen met het daarvoor geschikte schoeisel kom je goed uit de voeten, voel je je comfortabel en zijn je voeten, enkels en onderbenen afdoende beschermd.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Degelijk motorschoeisel kan je herkennen aan diverse zaken. Zo zijn de enkels altijd afdoende beschermd, is de sluiting heel degelijk en is de zool minder vervormbaar dan bij ander schoeisel gebruikelijk is. Ook zijn er verstevigingen aangebracht aan de plaatsen waar de hielen en de tenen zich bevinden.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Extra beschermingen, aangebracht op plaatsen waar doorschuren bij een val niet ondenkbaar is, zijn ook gebruikelijk. Een vlakke of zo goed als vlakke antislip zool is kenmerkend. Schoeisel dat het geheel van deze eigenschappen niet bezit is niet geschikt om gedragen te worden op een motor of een motorscooter en zal in geval van een valpartij of ongeval dan ook geen afdoende bescherming bieden.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Afgezien daarvan heeft de industrie laarzen en hoge schoenen ontwikkeld die specifiek geschikt zijn voor verschillende activiteiten. Schoeisel dat gemaakt is voor toerwerk is bijvoorbeeld heel anders dan de laarzen die tijdens wedstrijden gebruikt worden.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Het motorschoeisel laat zich indelen in twee grote groepen. Je hebt de keuze uit laarzen en hoge schoenen. Laarzen bieden veelal ook bescherming voor het scheen- en het kuitbeen, terwijl hoge schoenen eenmaal naast de motor veelal een groter draagcomfort bieden door hun lagere gewicht en grotere bewegingsvrijheid.

P - WYSIWYG - Alignment Left

De bovenzijde van motorschoeisel kan gemaakt zijn uit leder of kunststof. Meer en meer komt het gebruik van kunststof op de voorgrond en dat om verschillende redenen. Zo is schoeisel dat gemaakt is met een kunststof bovenkant meestal lichter en onderhoudsvriendelijker. Anderzijds is het zo dat in de motorsport nog steeds een duidelijke voorkeur bestaat voor hoofdzakelijk in leder uitgevoerd schoeisel.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Of motorschoeisel al dan niet 100 procent waterdicht is, vermeldt de fabrikant uitdrukkelijk in de beschrijving van zijn product. Ook de technische kwaliteiten van de binnenvoering zijn bepalend. Tegen bacteriën behandelde stoffen zorgen voor een betere hygiëne en minder geuroverlast indien intensief gedragen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Heel bepalend voor het draagcomfort en de levensduur van schoenen en laarzen is het onderhoud. Volg steeds nauwgezet de raadgevingen van de fabrikant op en je zal zien dat je echt lang van je investering zult genieten.

Ook de juiste manier om de laarzen of schoenen te laten drogen na een rit door de regen is heel belangrijk. Het laten drogen in een goed geventileerde ruimte op kamertemperatuur is de beste manier. Indien ook de binnenkant van het schoeisel nat is geworden dan kan het helpen de laars of schoen tijdelijk met krantenpapier op te vullen. Dat krantenpapier zuigt heel vlot en efficiënt het vocht op waardoor de schoen of laars weer sneller bruikbaar is.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Ga je motorschoeisel kopen? Draag dan steeds de kousen die je tijdens het rijden wilt dragen. Op die manier kan je op de gepaste manier het schoeisel passen. Motorschoeisel koop je ook best een maatje groter dan je bij gewone schoenen zou doen. Nauw zittend schoeisel voelt snel oncomfortabel aan onder het rijden en hindert ook de bloedsomloop met als gevolg dat je sneller koude voeten hebt.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?