Zoals elke machine kan ook een auto stuk gaan. Hij kan ook het doelwit zijn van vandalisme of je kunt een ongeval krijgen. Als dat in het buitenland gebeurt, kan het erg ingewikkeld worden. Er zijn echter manieren om je voor te bereiden en te beschermen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Bij een nieuwe auto biedt de fabrikant soms een hulpdienst aan, naast de wettelijke garantie van 2 jaar. Daarom is het belangrijk om, alvorens een reisbijstandsverzekering af te sluiten, na te gaan welke dekking er al is en wat de maximumbedragen zijn die vergoed worden. Sluit zo nodig een contract af met een bedrijf dat gespecialiseerd is in pechverhelping, of vraag je gebruikelijke autoverzekeraar naar deze optie.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Pechverhelping moet je helpen je reis voort te zetten (vervangauto) of je te repatriëren. De verzekering kan ook tussenkomen bij de kosten van reparaties, hetzij door ze rechtstreeks te betalen, hetzij door ze achteraf aan jou terug te betalen.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Een vervangvoertuig is essentieel, vooral als je wilt blijven reizen terwijl je op de reparatie wacht of om thuis te komen. De aard van de dekking (aantal dagen, aantal kilometers, bevoegde bestuurders) moet echter gecontroleerd worden.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Het gebied kan variëren (België, Benelux, EU, Europa, afstand van huis). Hetzelfde geldt voor een lease- of bedrijfswagen. Als het bezochte land of de bezochte landen niet gedekt zijn door bijstand bij pech, ongeval of diefstal, sluit dan specifieke bijstand af.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Bij diefstal komt ook een uitgebreide verzekering om de hoek kijken. Je moet het geografische bereik ervan nagaan. Evenals de verplichte burgerlijke aansprakelijkheid in geval van een ongeluk. In dit geval staan de toegelaten landen op het verzekeringsbewijs (vroegere groene kaart).

P - WYSIWYG - Alignment Left

Hoe roep je hulp in?

In geval van diefstal, vandalisme of een ongeluk moet contact worden opgenomen met de plaatselijke politie. In de meeste Europese landen wordt 112 gebruikt om hulp in te roepen. Op sommige plaatsen staan nog oranje praatpalen aan de rand van de snelweg. Het is echter nuttig om het specifieke nummer van de politie in elk bezocht land te noteren of uit het hoofd te leren. Als het voorval in je vakantieoord gebeurt, is de hulp aan de receptie van het hotel, de camping, het pension of een plaatselijke bewoner altijd nuttig. Neem ook rechtstreeks contact op met je autoverzekeraar en reisbijstand. Een reisverzekering biedt vaak dekking voor de meest ernstige gebeurtenissen, met opvang van slachtoffers en repatriëringsmogelijkheden.

Bij pech is het eerste wat je doet je auto- en reisverzekering bellen, behalve op autowegen, waar je de noodoproeppunten of het alarmnummer (meestal 112) moet gebruiken. De operator zal je begeleiden. Afhankelijk van het contract en de risico's biedt hij je een pechhulp aan of een reis naar de dichtstbijzijnde garage of die van je keuze. Bij pech op de snelweg is het niet altijd mogelijk een hulpverlener te kiezen. Beheerders van het autosnelwegennet of overheden leggen soms aangepaste en beveiligde diensten op. In dit geval moet je vaak voor de dienst betalen en dan door je bijstandsverzekering vergoed worden.

P - WYSIWYG - Alignment Left

Let op

Een reisbijstandsverzekering dekt niet de kosten van vervangen onderdelen en accessoires. Alleen de pechbijstand, de service en eventueel de vervangende auto.

P - WYSIWYG - Alignment Left
Interessant?